I den här artikeln har vi samlat 10 tips till dig som överväger att bygga garage i betong. Du kan bland annat läsa om hur mycket det kostar, hur lång tid man bör räkna med för projektet samt hur man hittar en bra och kompetent entreprenör.
För att du ska kunna få en uppfattning om vad ditt projekt kommer kosta måste du först och främst bestämma dig för vad du vill bygga. Storleken, komplexiteten och eventuella specialanpassade lösningar är samtliga faktorer som har en stor påverkan på både pris och utseende. Dessa val avgör också huruvida man behöver en arkitekt och om man måste ansöka om bygglov från kommunen.
I genomsnitt landar priset för ett garage i betong på runt 500.000 kronor. Priset kan dock variera mycket beroende på de ovan nämnda faktorerna. Bygger man smått och använder standardlösningar så kan man få det så billigt som 350.000 kr. Om man däremot ska implementera många speciallösningar och samtidigt anlitar en arkitekt, så kan projektet sluta på närmare en miljon.
Det är viktigt att man har etablerat en rimlig budget innan man börjar dra in hantverkare i projektet. Detta innebär att man ska ha klart för sig hur mycket allt kommer kosta i runda slängar, och man ska också veta att man klarar av att finansiera projektet. Genom att kartlägga budgetramarna kan man försäkra sig om att man planerar ett projekt som man är kapabel att slutföra rent ekonomiskt.
Det finns huvudsakligen fyra sätt att finansiera den här typen av projekt på. Om man har tillräckliga medel på sparkontot så kan man med fördel använda dessa för att bygga ett betonggarage. Då slipper man ansöka om lån, och man behöver inte betala avgift för räntor. Man kan också välja att utöka bolånet, eller så kan man ta en byggkredit. Dessa typer av lån är för många väldigt fördelaktiga och attraktiva, eftersom de får samma ränta som det aktuella bolånet. Om man måste finansiera projektet omedelbart så kan man använda sig av konsumentlån. Dessa kräver ingen säkerhet, men räntan är väldigt hög om man jämför med ett bolån.
Innan man sätter igång med projektet så måste man ha klart för sig huruvida man behöver bygglov från kommunen eller inte. Kommunen överväger bland annat projektets storlek och byggnadens belägenhet när de bestämmer om lovplikt. Om garaget ska byggas som en fristående byggnad så kan man i vissa fall bygga det som ett attefallshus på max 25 m2 förutsatt att det inte redan finns komplementbyggnader på tomten. Ska man bygga det i anslutning till huset får det max vara 15 m2 för att inte kräva bygglov. Det finns många regler som dikterar hur man får bygga, och även om du inte behöver bygglov måste du nästan alltid göra en bygganmälan. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun innan du sätter igång med projektet. Då kan du få svar svart på vitt gällande vad du måste göra.
Kostnaden för en ansökan ligger mellan 1.500 och 15.000 kronor beroende på var i landet man bor. Om man måste anlita en fackman för att ta fram underlaget för bygglovet kan det kosta mellan 10.000 och 40.000 kronor.
Att bygga garage i betong är ett krävande projekt som kräver hög fackmannamässig kompetens. Av den anledningen är det väldigt viktigt att man anlitar skickliga hantverkare med relevant erfarenhet. I regel måste man också anlita en arkitekt som tar fram ritningar och hanterar bygglovsansökan till kommunen. Arkitekten kan ta på sig rollen som ansvarig sökare, men det finns också andra yrkesroller som besitter denna förmåga.
När man ska organisera projektet så har man huvudsakligen två alternativ att välja mellan. Man kan organisera det som en totalentreprenad eller som en delad entreprenad. Väljer man totalentreprenad så skriver man bara kontrakt med en entreprenör. Denna står då som ansvarig för att hämta in all den kompetens som krävs för projektet, och det är även denna entreprenör som koordinerar arbetet mellan de olika yrkesgrupperna.
Väljer man delad entreprenad skriver byggherren kontrakt med en entreprenör för varje yrkesområde. Det innebär också att byggherren själv ansvarar för att koordinera arbetet hantverkarna sinsemellan, såvida man inte också anlitar en extern projektledare.
Eftersom det både är komplicerat och tidskrävande att koordinera ett projekt av den här storleken väljer de flesta som ska bygga garage i betong att organisera projektet som totalentreprenad. Detta ökar chansen för att projektet blir effektivt genomfört, samtidigt som det är betydligt enklare att förhålla sig till en aktör både under och efter arbetet är avslutat.
När man ska komma i kontakt med entreprenörer som har relevant erfarenhet och kompetens väljer allt fler byggherrar att lägga ut sitt projekt på marknadsplatsen Byggstart.se. Detta är en plattform där byggherrar kan komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverksfirmor och ta emot förpliktelselösa offerter. Du kan registrera ditt projekt gratis genom att [klicka här].
När man ska välja hantverkare rekommenderas det att man tar in anbud från tre olika aktörer. Siffran gäller dock endast om samtliga aktörer är seriösa firmor som kan uppvisa relevant erfarenhet. När du hämtar in anbud från flera aktörer kan du enkelt jämföra anbuden, och då är det flera olika faktorer som du ska kolla närmare på:
Det är bra att ha koll på hur lång tid det tar från inledande planering av garaget tills dess att du kan rulla in bilen i det. Om du har behov av det bör du också hitta någon annanstans där du kan parkera bilen under byggperioden.
Bygglovsansökan: Om man blir tvungen att ansöka om bygglov (vilket är vanligt för den här typen av projekt), så kan det ta upp till 20 veckor att få ansökan godkänd beroende på hur mycket kommunen har att göra samt om ansökan är komplett när man lämnar in den eller ej.
Markarbeten: Detta tar i regel mellan 2-4 veckor. Här spelar entreprenörens kapacitet en stor roll, så därför lönar det sig alltid att hämta in anbud i ett tidigt skede i planeringen. De mest populära entreprenörerna kan ofta vara upptagna i flera månader framöver.
Byggfasen: Det tar i regel mellan 5-7 veckor att bygga ett garage.
Härdning och efterarbete: Den här delen av projektet tar ca 4-8 veckor.
Vanligtvis tar det alltså mellan 3 till 5 månader från det att man skickar in sin bygglovsansökan till kommunen, tills dess att man har ett färdigt garage.
Det är viktigt att man har en pågående dialog med entreprenören under projektets gång. På så sätt kan man försäkra sig om att arbetet går enligt planerna, och man kan klara upp eventuella missförstånd löpande. God kommunikationsförmåga är därför något man bör hålla utkik efter i anbudsprocessen. Det kan vara smart att man lägger in fasta datum för möten med entreprenören under projektet.
Att bygga garage i betong kräver hög kompetens. Likväl finns det många byggherrar som önskar att utföra en del av arbetet själva när de ska bygga garage i betong. Detta kan medföra en hel del komplikationer. Om man gör fel så riskerar man att det uppstår skevheter och sättningsskador. Det egna arbetet kan också leda till förseningar om man inte lyckas bli klar med det man ska inom avtalad tid.
Låt hantverkarna stå för allt det tekniska arbetet relaterat till bygget av garaget. Om man verkligen vill göra någon del av arbetet så är det viktigt att man avtalar detta med entreprenören på förhand.
Det finns många anledningar till att man inte bör bygga garage i betong under vintern. Både markarbetet och gjutningen blir mer komplicerad, och i värsta fall går det inte att genomföra. Därför rekommenderas det att man bygger garage under de varma vår- och sommarmånaderna, men i absolut värsta fall kan det gå på hösten och vintern.
När entreprenören säger att arbetet är färdigt så är det helt nödvändigt att man genomför en slutbesiktning. Denna ska helst utföras av en extern besiktningsman. Besiktningsmannen ska kontrollera att arbetet är fackmannamässigt utfört och att det inte föreligger några fel eller brister. Som byggherre bör man hålla inne med runt 10 % av kontraktbeloppet tills eventuella fel har åtgärdats.
Därefter är det också viktigt att du får all relevant dokumentation från projektet. Det är viktigt att man ska kunna uppvisa dokument på vilka arbeten som utförts och vilka material som har använts. Dessa dokument kan bli nödvändiga att ha i samband med en försäljning eller om det uppstår ett försäkringsärende. Det kan också vara bra om man vill utföra en ny värdering på bostaden när garaget är färdigt. Chansen att bostaden har ökat i värde är hög när garaget väl kommit på plats. Detta innebär att du kan ta ett högre bolån, eller få bättre ränta från banken.