I den här artikeln delar vi med oss av 20 tips man bör tänka på när man ska gjuta en ny grund. Vi tittar närmare på hur man hittar skickliga entreprenörer, hur man jämför anbud, och om man måste anlita en arkitekt eller ej.
Det första man måste göra när man ska sätta igång ett byggprojekt av den här kalibern är att få en detaljerad finansieringsplan på plats. På så sätt vet man hur mycket man har råd att bygga för, och man kan då även undersöka hur mycket man måste låna för att ha råd med projektet. Det är smart att sätta upp ett budgettak så att man förhindrar att kostnaderna springer iväg från en. Det är alltid bra att prata med banken tidigt i projektets planeringsfas.
En grund kan både gjutas i betong eller cement. Betong är oftast dyrare, men det är det vanligaste materialet. Betong lämpar sig dessutom bäst om man har en sluttande tomt, eller om det finns mycket sten i marken. Även om man kan putsa cement så kommer betongen få ett lite annorlunda estetiskt uttryck, så här är det smak och tycke som dikterar vad som är bäst.
När man ska gjuta murverk så behöver man nästan alltid ansöka om bygglov från kommunen. Undantag finns dock, om du exempelvis ska bygga en tillbyggnad som är mindre än 15 m2 enligt attefallsreglerna. Då måste du dock ändå göra en bygganmälan och invänta startbesked innan du kan sätta igång. Du kommer i regel alltid behöva bygglov, även om byggnaden du ska bygga ovanpå grunden uppfyller kriterier som generellt sett inte behöver bygglov.
Det finns många krav och regler som ska uppfyllas när man gjuter en grund, och det finns även många fallgropar att akta sig för när man skickar in sin bygglovsansökan. Kolla vad som gäller innan du sätter igång med bygget. Du får enkelt svar på dina frågor genom att kontakta byggnadsnämnden i din hemkommun. Om du behöver skicka in en ansökan så lönar det sig nästan alltid att anlita en arkitekt som gör det å dina vägnar.
Om byggprojektet är komplicerat (som t.ex. när man gör en tillbyggnad eller gjuter en grund för ett hus) så måste man ta in en arkitekt i projektet. I regel kontaktar man arkitekten innan man anlitar hantverkare till projektet. Arkitektens tjänster inkluderar bland annat projektering och arkitektritningar. Många väljer också att överlåta arbetet med bygglovsansökan till arkitekten. Om det finns krav på att man måste ha en ansvarig fackman som sköter bygglovsansökan så är det billigare att låta arkitekten göra det än att anlita någon annan eftersom hen redan är med i projektet.
När man ska organisera projektet så skiljer man mellan två olika entreprenadformer; huvudentreprenad och delad entreprenad.
Huvudentreprenad innebär att man skriver kontrakt med en huvudentreprenör. Denna entreprenör har sedan ansvaret för att hämta in underentreprenörer som tillsammans utför hela projektet. Huvudentreprenören är också en mellanhand mellan byggherren och underentreprenörerna. Om man väljer huvudentreprenad så har man bara en kontaktperson att förhålla sig till, och man kan alltså hålla en jämn dialog med denna personen för att ha koll på projektets framdrift. Detta innebär att man inte behöver lägga lika mycket tid och energi på projektet. Man kan fokusera på sitt arbete medan man överlåter arbetet med grunden till proffsen.
Om man väljer att organisera projektet som delad entreprenad så innebär det att man måste skriva kontrakt med flera entreprenörer som utför arbetsuppgifterna relaterade till deras fackområde. Här behöver man investera med tid och energi i bygget, eftersom det är man själv som ansvarar för att organisera och koordinera projektet.
Oberoende av hur du vill organisera projektet så är det absolut nödvändigt att du anlitar skickliga hantverkare som har erfarenhet av att gjuta fundament från tidigare projekt. Det är viktigt att grunden byggs upp på korrekt sätt för att resten av konstruktionen ska vara stabil. Det finns dessvärre många oseriösa aktörer ute på marknaden, så man bör vara väldigt noggrann när man kollar upp entreprenörer till projektet. Utför grundliga bakgrundskontroller innan du bestämmer vem du ska anlita. Det blir allt mer populärt att använda sig av marknadsplatsen Byggstart.se när man ska hitta aktörer inom bygg och renovering. När man lägger upp sitt projekt matchas man med kvalitetssäkrade hantverkare och entreprenörer.
Det rekommenderas att man hämtar in anbud från tre olika entreprenörer när man ska sätta igång med ett byggprojekt. På så sätt kan man jämföra kostnadsförslagen mot varandra och anlita den entreprenör som har bäst pris och som är bäst lämpad för projektet. Det här ska du ha i åtanke när du jämför de olika anbuden:
När man anlitar en entreprenör till byggprojektet så inkluderas hantverkare, material och allt arbete i anbudet. Om man behöver ta in en arkitekt som ansvarar för arkitektritningar, projektering och bygglovsansökan så inkluderas detta oftast inte i anbudet. Man brukar ta in arkitekten innan man hämtar in anbuden från entreprenören, och de ritningar och papper som arkitekten tar fram fungerar som ett bra underlag när entreprenören ska kalkylera sitt kostnadsförslag.
Bägge parter ska alltid skriva under ett skriftligt kontrakt innan man sätter igång med projektet. Detta är först och främst till för att skydda byggherrens och entreprenörens rättigheter, eftersom det alltid kan uppstå oväntade problem under projektets gång.
Det är lättare att enas om hur man ska lösa diverse problem om man har skrivit under ett kontrakt. När detaljerna finns nedskrivna svart på vitt så är det också lättare att använda kontraktet som en referensmall för att säkerställa att arbetet utförs på rätt sätt. Man bör också inkludera hur man ska tackla förseningar och pristillägg i kontraktet.
Det är många byggherrar som vill bidra mycket i projektet. I vissa tillfällen så kan man få till ett billigare byggprojekt genom att ta på sig en del av arbetsuppgifterna själv. Likväl så är det vanligt att många byggherrar vill göra mer än de har tid och kompetens till att utföra. Entreprenörer kan därför uppleva att byggherren förhindrar hantverkarna från att arbeta fritt. Detta gör att projektet drar ut på tiden, och det kan även leda till att det blir dyrare för byggherren.
När man ska gjuta ett murverk så blir man tvungen att utföra omfattande grävningsarbeten. Detta kommer leda till att man får väldigt mycket jord och schaktmassor. Om det finns mycket berggrund i marken så kommer massan att expandera avsevärt när den tas upp ur marken. Överflödig sten och jord kan bli dyrt att forsla bort, så här kan man eventuellt förhöra sig med entreprenören och andra entreprenörer i närområdet om de har behov av sådana schaktmassor. Det är inte ovanligt att en entreprenör kan ta på sig ansvaret för att frakta iväg massorna om de får göra vad de vill med det. Detta kommer dra ner priserna för projektet.
Det kan också vara fördelaktigt att lägga in en tidsplan i kontraktet som en bilaga. I tidsplanen ska man ange tydliga milstolpar för när de olika delarna av projektet ska påbörjas och när de ska vara färdiga. Detta gör att man enklare kan följa upp att projektet blir utfört enligt planerna.
När man ska gjuta fundament kan man inte använda vilka material man vill, eftersom det ställs höga krav på bygget. Om man har liten eller ingen erfarenhet av att köpa in material till byggprojekt så är det väldigt lätt att köpa in material med fel mått och dålig kvalitet. Detta kan man lätt undvika genom att utnyttja entreprenörens expertis. De vet vilka material man bör använda för olika arbetsmoment, och de använder sig oftast av fasta underleverantörer som de vet levererar material av hög kvalitet.
När man har bestämt sig för att man ska gjuta en grund så är det smart att påbörja anbudsprocessen så tidigt som möjligt. Skickliga hantverkare är ofta fullbokade, och det kan ta tid att hitta kompatibla entreprenörer till projektet. Det rekommenderas att man hämtar in anbud flera månader innan det är tänkt att projektet ska påbörjas.
Det är helt essentiellt att grunden är stabil nog för att konstruktionen som ska byggas ovanpå den ska stå stadigt. Av den anledningen så är det viktigt att man väljer kvalitetssäkrade produkter och rätt sorts betong. Huvudregeln är att man låter entreprenören sköta inköpen av den här typen av material för byggherrens räkning. Om man däremot vill köpa in materialen på egen hand så rekommenderas det att man pratar med entreprenören innan man beställer något.
Entreprenören kan neka att ge garanti eller vägra utföra arbetet om de anser att materialen inte upprätthåller tillräckligt hög kvalitet.
Om man måste hitta ett alternativt boende under byggprojektet så rekommenderas det att man letar efter ett ställe som ligger nära byggarbetsplatsen. På så sätt kan man enkelt besöka projektet med jämna mellanrum och försäkra sig om att allt går som det ska. Om man bygger grund till ett nytt hus så bidrar detta även till att man blir bekant med omgivningen och närområdet.
Det är smart att ha en kontinuerlig dialog med entreprenören under projektets gång. Då försäkrar man sig om att bägge parter är på samma våglängd när det kommer till vad man som byggherre önskar implementera, och entreprenören känner sig trygg i att den fattar rätt beslut. Man kan också avtala fasta mötestider i kontraktet där man träffas på plats och går igenom hur bygget flyter på.
Vissa väljer att använda eget kapital, vilket innebär att man länsar sparkontot, medan andra väljer att ta ett lån för byggprojektet. Man skiljer mellan dessa tre finansieringssätt för projekt av den här storleken:
Här kan man ta hjälp av en extern fackman efter det att entreprenören har slutfört byggprojektet. Personen som utför besiktningen ska se till att allt har gjorts på ett korrekt sätt. Byggherren håller i regel inne med runt 10 % av det kontrakterade beloppet tills dess att projektet har blivit godkänt av besiktningsmannen.
Om något inte är godkänt så är det viktigt att man kontaktar entreprenören omedelbart. Man betalar inte ut det sista beloppet förrän problemet åtgärdats.
När projektet är slutfört så är det viktigt att man ber entreprenören om all relevant dokumentation. Dokumenten ska visa på vilka arbeten som utförts, vilka material man använt och hur mycket man betalat för de olika arbetsmomenten. Dokumenten är viktiga att ha när man ska ansöka om bolån, sälja bostaden, eller när man hanterar ett försäkringsärende.