I den här artikeln ger vi dig 10 tips som kan vara behjälpliga för alla som planerar på att bygga ett garage under marken. Du kan bland annat läsa om budgetering, hur man hittar skickliga entreprenörer samt vad som inkluderas i anbuden från entreprenörerna.
När man ska sätta igång med ett så omfattande projekt som att bygga garage under marken så är det viktigt att man är helt säker på varför man behöver genomföra projektet. Ska man bygga för att utöka värdet på bostaden i samband med en försäljning, eller är garaget en mer långsiktig investering? Svaret på den frågan kommer vara vägledande för hur man ska organisera projektet. Det kommer bland annat ha en inverkan på vilka typer av material och speciallösningar man använder, samt på garagets estetiska karaktär.
Om man planerar på att sälja bostaden och bygger garage för att öka på värdet, så kan det vara smart att välja billigare lösningar. Att ha ett källargarage är oftast väldigt attraktivt för potentiella köpare, särskilt i tätbebyggda områden. Om man implementerar specialdesignade lösningar eller material som upprätthåller ett alltför högt kvalitetsmått så är det lätt att kostnaderna för projektet överstiger vinsten.
Om man däremot vill bygga garage under marken som en investering över sikt som ökar boendekomforten så kan man med fördel välja lösningar som man känner passar ens behov. Här är det också fördelaktigt att välja lösningar som kräver minimalt underhåll. Även här kommer du få igen en del av pengarna när du ska sälja huset.
I tillägg till projektets syfte bör man också ha koll på hur mycket pengar man har att röra sig med, och därför bör man skriva en detaljerad budget i den inledande planeringsfasen. I budgeten bör man inkludera projektets ekonomiska ramar (alltså vilket maxbelopp man är villig att investera i det nya garaget. Det är klokt att man skriver en budget där 10-20 % av maxbeloppet läggs undan för oförutsedda avgifter. Då försäkrar man sig om att projektet inte avstannar till följd av pengabrist.
Man måste också bestämma sig för hur man vill finansiera projektet. Följande finansieringsmetoder brukar användas för den här typen av projekt:
Man bör inte påbörja ett projekt förrän man har en budget och finansiering på plats.
När man ska bygga garage under marken behöver man nästan alltid bygglov. När man skickar in sin ansökan till kommunen så brukar generellt en fackkunnig yrkesperson ansvara för själva underlaget, medan byggherren står som uppdragsgivare. Personen som sköter ansökan är oftast en arkitekt, och det är arkitekten som tar fram ritningarna som krävs samt sköter projekteringen.
Kostnaden för bygglovet varierar beroende på arkitektens priser, samt avgifterna till kommunen och huruvida man engagerar entreprenören i processen eller inte. Kommunens avgift varierar mellan olika kommuner, och priset för arkitekten landar i regel mellan 50.000 och 150.000 kronor.
Innan man börjar leta efter hantverkare att anlita till projektet måste man först och främst anlita en arkitekt. Arkitekten tar fram ritningarna för projektet, och hen sköter även projekteringen och utformningen av projektplanen. Det är också vanligt att arkitekten ansvarar för ansökan om bygglov.
Man måste bestämma sig för om man vill anlita entreprenörer enskilt inom varje yrkesområde, eller om man vill överlämna det arbetet till en enda hantverksfirma. Dessa två organisationsformer kallas för delad entreprenad och generalentreprenad.
Delad entreprenad innebär att byggherren anställer en firma för varje yrkesområde. Det innebär även att byggherren ansvarar för att organisera och koordinera arbetet mellan de olika firmorna. Detta är ett tidskrävande och ganska komplicerat företagande. Om en del av arbetet inte blir färdigt i tid, samtidigt som ett annat är planerat att påbörjas, så är det byggherren som står som ansvarig för förseningen. Fördelen med delad entreprenad är att man kan välja de entreprenörer man själv vill för de olika delmomenten.
Det andra alternativet är generalentreprenad. Detta innebär att byggherren överlåter ansvaret för själva bygget till en enda firma. Denna firman kallas huvudentreprenör, och det är huvudentreprenörens uppgift att hämta in den kompetens som krävs för projektet samt organisera arbetet mellan de olika hantverkarna. För byggherren blir det alltså mycket enklare att hålla koll på projektet eftersom man bara har en kontaktpunkt att förhålla sig till.
Om du vill komma i kontakt med kvalitetssäkrade entreprenörer som kan bygga källargarage kan du registrera ditt projekt på marknadsplatsen Byggstart.
När man ska jämföra anbuden från de olika entreprenörerna är det viktigt att man har koll på vad som bör inkluderas i offerterna. Då kan man försäkra sig om att alla arbetsmoment inkluderas i offerten, och att man inte kommer stöta på några oväntade utgifter. Följande bör vara inkluderat i anbudet från entreprenörerna när du ska bygga garage under marken:
Markarbeten: Det är oftast svårt att ge ett fast pris för hela markarbetet eftersom priset beror på vilka förhållanden som råder under marken, och det får man reda på när man väl börjat gräva. Se i alla fall till att du får en fast kostnad per kubikmeter schaktmassa.
Betongarbeten: Anbudet bör inkludera allt arbete och material knutet till själva betongarbetet.
Elektriker: Detta är inte alltid inkluderat. Därför bör du ta upp den här utgiftsposten med entreprenören om du vill installera el i garaget.
Här nedan följer de utgifter som normalt sett inte inkluderas i anbudet från entreprenören:
Arkitekten: Projekteringen och arkitektritningarna som arkitekten tar fram inkluderas inte i anbudet från entreprenörerna. Arkitekten tar normalt sett över 50.000 kronor för sina tjänster.
Bygglov: Själva ansökningsprocessen som utförs av arkitekten eller annan projektör ingår inte i entreprenörernas anbud. Det är vanligt att detta finns på plats redan innan man kontaktar entreprenörerna. Kostnaden ligger i regel mellan 10.000 och 50.000 kronor.
Garageport: Vissa inkluderar den här kostnaden, men inte alla. Det finns många olika varianter att välja mellan, så ta upp detta med entreprenören redan innan du ber om anbud.
Slutbesiktning: När entreprenören anser att arbetet är fullföljt så bör man låta en extern besiktningsman inspektera bygget. Besiktningsmannen ska kontrollera att bygget är utfört i enlighet med gällande regler och föreskrifter. Kostnaden för en besiktning av extern besiktningsman inkluderas inte i entreprenörernas anbud.
När man ska bygga garage under marken är det otroligt viktigt att man använder sig av material som håller hög kvalitet. Många väljer att bygga garage under marken för att slippa tänka på regelbundna underhållsarbeten under en längre framtid. Om man använder dåligt material så kan det dock innebära att man likväl måste utföra renoveringsarbeten då och då. Av den anledningen är det viktigt att man köper kvalitativa material redan från start, samt att man köper in material med rätt mått och i rätt volym.
Det är standard att man överlåter ansvaret för inköp av material till entreprenören för allt det tekniska arbetet. Hantverksfirmor är i regel välbekanta med vad som behövs köpas in, hur man köper rätt produkter, samt vilken storlek och mängd som behövs. Många entreprenörer har även fasta leverantörer som de köper in material av. Detta gör att man som privatperson kan få tillgång till de mängdrabatter som entreprenörerna har hos leverantörerna.
Om man vill köpa in produkterna själv så bör man begränsa dessa inköp till garageport och invändiga ytskiktsmaterial/möbler.
När man ska påbörja anbudsprocessen så rekommenderas det att man hämtar in anbud från flera olika aktörer. Detta gör att man kan jämföra priserna och ställa dem mot varandra. Se till att du jämför innehållet i anbuden och inte bara totalsumman. Man bör också försäkra sig om att entreprenören man väljer kan påbörja och genomföra projektet inom den tidsram som man har satt upp.
Vissa byggherrar väljer att utföra en del av arbetet på egen hand i ett försök att reducera kostnaderna för hantverkarna. Även om detta ibland kan vara ett ypperligt sätt att spara några tusenlappar på, så rekommenderar vi att man överlåter så mycket av arbetet som möjligt till entreprenören. Om man tar på sig delar av projektet som man inte har tid eller kompetens till att utföra så riskerar man att hela projektet blir försenat. I förlängningen innebär det att projektet både tar längre tid och att det blir dyrare. Om man ändock känner sig tillräckligt trygg i sina förmågor så är det viktigt att man avtalar detta med entreprenören så att alla på förhand vet vem som ska göra vad och när de olika momenten ska vara färdiga.
När projektet är färdigt bör man be om en ny taxering av bostaden. Om garaget medför att värdet på bostaden har ökat så kan man få ett högre bolån eller en lägre ränta på det befintliga bolånet.
Man ska alltid be om att få alla relevanta dokument efter avslutat bygge när man anlitat hantverkare. Detta kan inkludera avtalsdokument, projektbeskrivning och fakturor, men även egenkontroll från elektriker eller BKR-intyg för våtrumsarbeten. Var också uppmärksam på att det finns vissa särskilda dokument du måste visa upp om projektet kräver bygglov, vilket de flesta garagebyggen under mark gör.